Szczegóły produktu
Książka ma służyć wyjaśnianiu pojęć, kontekstu oraz podjętej na nowo ocenie fenomenu tzw. Nowej Fali filmu polskiego w szerokim środowisku międzynarodowym. Ponieważ chodzi o ferment kulturowy obecny zarówno w kinie polskim, jak i w kinematografiach zachodnich, rodzi się pytanie o filmowe świadectwa rebelii i subwersji, stanowiące swoiste popkulturowe spoiwo, które łączyło Wschód i Zachód po obu stronach żelaznej kurtyny – fenomen, który dziś wręcz narzuca się zintegrowanej, transkulturowej historiografii filmu, szeroko w książce reprezentowanej.
Autorzy artykułów zajmują się również estetycznymi innowacjami tych dzieł, które na przełomie lat 60. i 70. przeciwstawiały się artystycznym konwencjom czasów im współczesnych. Nie można tu mówić jedynie o ruchu w obrębie historii filmu, ale identyfikować należy działania artystyczne podejmowane w trybie swoistej politique des auteurs oraz autonomicznych estetyk, których wspólny mianownik stanowił zmysł nowatorskiej formy. Ukazane zatem zostają poszczególne aspekty Nowej Fali i jej kontynuatorów, sposoby wzajemnego oddziaływania historii współczesnej oraz historii kultury i filmu, a także poszukiwane są analogie do pokrewnych tendencji rozwojowych w krajach Europy Wschodniej i na Zachodzie.
SPIS TREŚCI
Margarete Wach
Słowo wstępne
Małgorzata Fidelis
Młodość, nowoczesność i świat. Polska młodzież u progu „długich lat sześćdziesiątych”
Andrzej Gwóźdź
Nowa Fala w Polsce albo wola (nowoczesnego) stylu w polskim kinie
Tadeusz Lubelski
Trzy fazy polskiej Nowej Fali: Konwicki – Skolimowski – Zanussi
David Crowley
„Inne” dzieci Marksa i coca-coli. Popkulturowe wpływy na kino w Europie Wschodniej
Joachim Paech
Fale ze Wschodu i Zachodu w filmie lat 60. Filmy Jerzego Skolimowskiego
Ralf Schenk
Nowe Fale w kinie wschodnioeuropejskim i NRD w latach 1960–1968. Niepełne zbliżenie
Ewa Mazierska
Dotykając świata. Postać wędrowca w filmach polskiej Nowej Fali
Elżbieta Ostrowska
Transgresje i regresje. Dylematy męskości we wczesnych filmach Romana Polańskiego, Jerzego Skolimowskiego, Andrzeja Żuławskiego i Grzegorza Królikiewicza
Iwona Kurz
Pomieszanie języków. Kultowe (dziś) komedie z początku lat 70.
Kuba Mikurda
Polskie kino postnowofalowe jako krytyka fantazmatyczna (Skolimowski – Żuławski – Królikiewicz)
Marcus Stiglegger
„Brudne obrazy”. Okrucieństwo u Żuławskiego i Królikiewicza
Schamma Schahadat
Nóż w wodzie i Rysopis – dwa warianty polskiej Nouvelle Vague
Margarete Wach
Esej jako gatunek filmowy Nowych Fal: Kluge – Zanussi – Makavejev Matthias Hornschuh
Zdystansowany melancholik: Komeda i jego muzyka filmowa
Indeks nazwisk
Indeks filmów
Noty o autorach
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.