Muzeum: fenomeny i problemy

PDFDrukujE-mail
Dorota Folga-Januszewska
Muzeum: fenomeny i problemy
Kraków 2015
s. 160
oprawa miękka ze skrzydełkami
format: B5 (165x240)
Seria MUZEOLOGIA. Teoria - praktyka - podręczniki
Szczegóły produktu Żyjemy w czasach bezprecedensowej muzealizacji świata. Jest to jedno z najbardziej globalnych, a zarazem indywidulanych zjawisk początku XXI w. Muzea powstają na wszystkich kontynentach, obejmują swoimi działaniami wszystko, co powstało we wszechświecie, co stworzyła ziemska natura i wymyślił człowiek. Pojęcie „muzeum”, do końca XX w. mające konotacje historyczne, w ciągu ostatniej dekady ulega przekształceniu, coraz częściej oznacza miejsce całożyciowego kształcenia i społeczno-światopoglądowej refleksji. Można niekiedy odnieść wrażenie, że ta trzecia już z kolei fala muzealizacji jest reakcją na zmiany form komunikacji między ludźmi obserwowane w ciągu dwóch ostatnich dekad. Tak powszechne i szybkie procesy nigdy nie przebiegają bez strat i szkód. Stąd tytuł tej książki – Muzeum: fenomeny i problemy. "Mamy do czynienia z pojęciem używanym w kulturze tworzonej w basenie Morza Śródziemnego od prawie dwóch i pół tysiąca lat. Warto sięgnąć do tych początków, często zapomnianych, żeby spojrzeć na nasze XXI-wieczne odkrycia z dystansu, uświadamiając sobie istotę długiego trwania zjawiska muzeum, tkwiącą w nieprzemijającej potrzebie reifikacji pamięci." Dorota Folga-Januszewska Dorota Folga-Januszewska - historyk sztuki, muzeolog, krytyk. Prof. ASP dr hab., kierownik Zakładu Teorii Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uczestniczka projektów naukowych w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Dyrektor Instytutu Muzeologii i autorka programu studiów muzeologicznych na UKSW w Warszawie (2008–2014). W latach 1979–2008 pracowała w Muzeum Narodowym w Warszawie, od stanowiska asystenta do dyrektora. Członek Międzynarodowej Rady Muzeów (ICOM), prezydent Polskiego Komitetu Narodowego ICOM oraz komitetu technicznego MOCO/ICOM, członek AICA. Ekspert Culture Unit UE ds. muzeów oraz Narodowego Centrum Nauki w europejskim projekcie JPI Cultural Heritage and Global Change. Członek Interdyscyplinarnego Zespołu NPRH oraz wielu rad naukowych, doradczych i muzealnych. Autorka ponad 300 publikacji, w tym książek dotyczących teorii sztuki, sztuki XX w. oraz muzeologii, kuratorka i autorka ponad 50 wystaw realizowanych w Polsce, Stanach Zjednoczonych, Austrii, Francji, Niemczech, Irlandii, Szwajcarii i Rosji. Spis treści Wstęp CZĘŚĆ I FENOMEN TRWANIA Rozdział 1. Język muzeum i muzeum w języku Język muzeów Muzeum jako model świata. Odrębność muzeów Znaczenie i użycie pojęcia musaeum starożytności Muzea i pozyskiwanie zbiorów od V do XV w. Powstanie Muzeów Kapitolińskich w 1471 r. Muzea nowożytne i traktaty muzeologiczne Muzea i mnemonika. Pałac pamięci Koncepcja muzeum jako domu wiedzy Muzea jako encyklopedie i słowniki Pałace i muzea XVI–XVIII w. jako wykłady o pochodzeniu i naturze świata Porządek wiedzy. Koncepcje muzeów wieków XVII i pierwszej połowy XVIII Przemiany koncepcji muzeum po połowie XVIII w. Rozdział 2. Ciągłość: casus zbiorów habsburskich CZĘŚĆ II PROBLEMY Rozdział 1. Materialne – niematerialne? Wirtualne – zmysłowe? Pasywne – aktywne? Rozdział 2. Prywatne i publiczne Rozdział 3. W kryzysie? Upublicznienie i rzetelność wypowiedzi; wolność sądu Public relations, kapcie, materia Historia fikcji, fikcja historii Obiekt cyfrowy versus Skarby i sobowtóry Materia i wirtualność Publiczne i komercyjne Rozdział 4. Jako realizacja artystyczna Rozdział 5. Muzeum radykalne Rozdział 6. Neuromuzeum Neuromuzeologia Rozdział 7. Definicje Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo Muzealizacja Muzeum CZĘŚĆ III STAŁOŚĆ ZMIAN Rozdział 1. Etyka, prawo i standaryzacja w muzeach Rozdział 2. Stałość zmian, czyli dla kogo są muzea Bibliografia Źródła Opracowania Indeks nazwisk

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.