Jean Baudrillard wobec współczesności: polityka, media, społeczeństwo

PDFDrukujE-mail
Agnieszka Ziętek
Jean Baudrillard wobec współczesności: polityka, media, społeczeństwo
Kraków 2013
s. 248
oprawa miękka ze skrzydełkami
format: B5 (150x235)
Szczegóły produktu Książka stanowi pierwsze na rynku polskim tak gruntowne i kompleksowe opracowanie myśli Jeana Baudrillarda. Zapełnia ona istotną lukę w polskiej humanistyce pokazując także, że autor Symulakrów i symulacji okazał się bardzo inspirujący dla różnych dziedzin współczesnej humanistyki. Zaletą i wartością pracy nie jest jednak wyłącznie jej nowatorski charakter. (...) W pracy szczegółowo zostały omówione podstawowe idee filozofii i socjologii Baudrillarda, z ideą simulacrum, hiperrzeczywistości, społeczeństwa konsumpcyjnego i mas na czele. Autorka trafnie koncentruje się na tych wątkach twórczości Baudrillarda, które są niewątpliwie najbardziej owocne i cenne naukowo, celnie uznając, iż należy zignorować te prace i motywy pojawiające się w myśli filozofa kultury, które nie tylko są słabo czytelne, ale także – co za tym idzie- mało inspirujące. (...) Wykazała przy tym bardzo dobrą kompetencję filozoficzną, socjologiczną oraz politologiczną, bezbłędnie identyfikując ważne dla Baudrillarda punkty odniesienia, jak np. ruch kontrkultury lat sześćdziesiątych i jego intelektualne tło. Uczyniła to w sposób wyczerpujący, omawiając owe punkty odniesienia dokładnie i ze zrozumieniem. Dzięki temu czytelnik nie tylko uzyskuje informacje na temat twórczości bohatera omawianej pozycji, ale także może przypomnieć sobie główne zjawiska i postaci pejzażu intelektualnego drugiej połowy XX wieku, takie jak: postmodernizm, strukturalizm, poststrukturalizm, czy także osoby: McLuhan, Debord, Derrida, Foucault, Habermas, Bauman, Beck i inni. Z recenzji prof. dr hab. Andrzeja Szahaja Agnieszka Ziętek – ukończyła socjologię na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, w 2011 roku obroniła doktorat z nauk o polityce (UMCS). Zajmuje się problematyką z pogranicza teorii kultury, socjologii i politologii. Realizuje badania z zakresu społecznych oddziaływań sztuki, a także polityki kulturalnej i równościowej. Publikowała m.in. w „International Journal of Baudrillard Studies”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Akcencie”, „Kulturze i Historii” oraz w pracach zbiorowych. Spis treści Wstęp ROZDZIAŁ 1. Jean Baudrillard – osoba i dzieło 1. Jean Baudrillard: życie i poglądy 1.1. Główne wpływy 1.2. Wizja – zarys teorii 1.3. Siatka pojęciowa 2. Recepcja twórczości 3. Wobec postmodernizmu ROZDZIAŁ 2. Nowy porządek świata 1. Globalne zmiany 1.1. Idea Nowego Ładu 1.2. Inne koncepcje 2. Władza 2.1. Baudrillard a Foucault 2.2. Redefinicja pojęcia 2.3. Władza symulacji 3. Nowy wymiar terroryzmu 3.1. Strajk wydarzeń 3.2. 11 września 2001 3.3. Habermas i Derrida o terroryzmie ROZDZIAŁ 3. Media w hiperrzeczywistości 1. Teoria komunikacji 1.1. „There is no theory of media” 1.2. Symulakry, symulacja, hiperrzeczywistość 2. Media a wydarzenie 3. Wobec innych teorii mediów 3.1. Marshall McLuhan 3.2. Nawiązania ROZDZIAŁ 4. Konsumenci znaków 1. Ewolucja koncepcji 2. Zwrot antymarksistowski 3. Masowa konsumpcja 3.1. Społeczne nierówności, nadmiar i marnotrawstwo 3.2. Wymiana symboliczna 3.3. Masy 4. Wobec innych teorii społecznych 4.1. Społeczeństwo spektaklu a społeczeństwo konsumpcyjne 4.2. Zygmunta Baumana społeczeństwo ponowoczesne 4.3. Społeczeństwo ryzyka Ulricha Becka 4.4. Makdonaldyzacja Zakończenie Bibliografia Indeks nazwisk

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.