Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki

PDFDrukujE-mail
Piotr Rosół
Hans Jonas o etycznej odpowiedzialności nauki i techniki
Kraków 2016
s. 260
oprawa miękka ze skrzydełkami
Szczegóły produktu Opis książki O autorze Celem autora jest – jak sam to ujmuje – po pierwsze, umieszczenie Jonasa w ramach szeroko dyskutowanej problematyki krytyki postępu technicznego, a po drugie – zaprezentowanie zasady odpowiedzialności jako idei związanej z całą twórczością Jonasa (a nie tylko książką pod tym tytułem). (...) Ksiażka w sposób udany opisuje – postępując w ślad za różnymi pismami Jonasa – jak rozumie on „proces pozbawiania świata jego wymiaru etycznego”, a następnie, jaka jest jego reakcja. Mianowicie twierdzi, że powstrzymanie narastającego zagrożenia dla środowiska i istnienia ludzkości, wywołanego przez nieokiełznany rozwój nauki i techniki, wymaga przywrócenia owego wymiaru etycznego. Utworzenie nowożytnej nauki jest wedle Jonasa centralnym momentem w procesie neutralizacji bytu, najpierw przyrody, a potem w pewnym stopniu człowieka. z recenzji profesora Stanisława Krajewskiego Autor książki umiejętnie wydobywa walory przedstawianych koncepcji i propozycji, ale także odsłania ich słabsze strony. Na szczególnie aprobatywną uwagę zasługują te analizy, w których prezentuje on sposób pojmowania przez Jonasa odpowiedzialności, gdy ukazuje cechy ludzkich powinności i zobowiązań związanych z odpowiedzialnością, gdy zastanawia się nad totalnym i czasowym wymiarem odpowiedzialności. Z uznaniem również należy odnotować analizy porównawcze to, jak autor zestawia zasadę odpowiedzialności z innymi koncepcjami etycznymi, min. z kategorycznym imperatywem Kanta. z recenzji profesora Włodzimierza Tyburskiego Piotr Rosół - etyk, filozof społeczny, nauczyciel akademicki, pracownik Akademii Pedagogiki Specjalnej. http://www.aps.edu.pl/instytuty/instytut-filozofii-i-socjologii/zesp%C3%B3%C5%82/ros%C3%B3%C5%82-piotr/ Spis treści Podziękowania Wstęp Stan badań Założenia metodologiczne Cel i struktura książki Część I Kategoria życia i antropologia Hansa Jonasa, czyli o filozoficznych fundamentach zasady odpowiedzialności Rozdział 1. Życie i metoda Hansa Jonasa 1.1. Biografia Hansa Jonasa 1.2. Metoda Hansa Jonasa Rozdział 2. Związki Jonasa z filozofią życia 2.1. Artur Schopenhauer i Hans Jonas o popędzie płciowym 2.2. Fryderyk Nietzsche i Hans Jonas o przetrwaniu gatunku 2.3. Eros Rozdział 3. Rola pojęcia życia w koncepcji filozoficznej Jonasa 3.1. Przemiany w stosunku człowieka do życia i śmierci, materii i ducha 3.2. Krytyka idealizmu i materializmu 3.3. Problem psychofizyczny i jego związek z zasadą odpowiedzialności 3.4. Życie – poza dualizmem i dwoma monizmami Rozdział 4. Antropologia autora Zasady odpowiedzialności 4.1. Ernst Bloch i Hans Jonas o człowieczeństwie 4.2. Stosunek człowieka do natury 4.3. Zdolność do wytwarzania obrazów wyznacznikiem człowieczeństwa 4.4. Obrazowanie, prawda i fałsz 4.5. Wnioski na temat koncepcji człowieka uznawanej przez Jonasa Część II Hans Jonas o historycznych źródłach naukowej rezygnacji z odpowiedzialności etycznej Rozdział 5. Analiza pojęcia prawdy o przeszłości w ujęciu Hansa Jonasa 5.1. Pojęcie prawdy 5.2. Bóg jako kronikarz świata 5.3. Postrzeganie przez Jonasa sposobu zachodzenia intelektualnych przemian Rozdział 6. Kształtowanie się idei neutralności aksjologicznej bytu w ujęciu Hansa Jonasa 6.1. Klasyczny obraz świata – co zostaje odrzucone w wyniku neutralizacji aksjologicznej bytu 6.2. Radykalny gnostycyzm 6.3. Rewolucyjny charakter opisywanych przemian 6.4. Przemiany w astronomii dokonane przez Mikołaja Kopernika 6.5. Nieograniczony wszechświat Rozdział 7. Matematyzacja wszechświata 7.1. Nauka między empirią a matematyką 7.2. Johannes Kepler o eliptycznych orbitach ciał niebieskich i roli Słońca 7.3. Matematyczna harmonia świata w teorii Johannesa Keplera 7.4. Następstwa przyjęcia ilościowej koncepcji wiedzy Rozdział 8. Galileusz – empiryczne potwierdzenia kopernikańskiej kosmologii 8.1. Nowa dynamika Galileusza 8.2. Teoria prostoty natury i jej aksjomatyczny charakter 8.3. Nowa metafizyka Rozdział 9. Rola Francisa Bacona w kształtowaniu się nauk przyrodniczych 9.1. Stosunek Francisa Bacona do tradycji 9.2. Sposób zdobywania wiedzy według Francisa Bacona 9.3. Teoria idoli Francisa Bacona 9.4. Oddziaływania Francisa Bacona na metodologię nauk przyrodniczych 9.5. Podział ludzkiego doświadczenia na naukowe i pozanaukowe Rozdział 10. René Descartes i świat aksjologicznie zneutralizowany 10.1. Jasność i wyraźność jako kryterium racjonalności 10.2. Świat aksjologicznie zneutralizowany Część III Zasada odpowiedzialności Hansa Jonasa Rozdział 11. Treść zasady odpowiedzialności 11.1. Odpowiedzialność w ujęciu Hansa Jonasa 11.2. Odpowiedzialność rodzicielska i odpowiedzialność polityczna 11.3. Totalny i czasowy wymiar odpowiedzialności 11.4. Wybiegający w przyszłość charakter odpowiedzialności 11.5. Stanowisko etyczne Jonasa na tle poprzedzających je koncepcji etycznych 11.6. Kant i Jonas – imperatyw kategoryczny a zasada odpowiedzialności Rozdział 12. Zmiany w sytuacji człowieka w świecie 12.1. Zasada odpowiedzialności w kontekście przewidywania przyszłości 12.2. Miejsce techniki w życiu człowieka 12.3. Postęp techniczny 12.4. Specyfika nowoczesnej utopii 12.5. Wolność i konieczność a ludzka godność 12.6. Potrzeba nowej etyki Rozdział 13. Metafizyka zasady odpowiedzialności – o wyprowadzaniu powinności z bytu 13.1. Cele i wartości 13.2. Celowościowy charakter rzeczywistości 13.3. Kosmologia 13.4. Bóg i odpowiedzialność w koncepcji Jonasa 13.5. Konsekwencje zasady odpowiedzialności Zakończenie Bibliografia Indeks nazwisk Summary

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.