Zarys religioznawstwa i inne pisma

PDFDrukujE-mail
Korneliusz Piotr Tiele
Zarys religioznawstwa i inne pisma
Przekład, wstęp i opracowanie Tomasz Kupś
Toruń 2013
s. 134
oprawa miękka kartonowa
seria Religia - dawniej i współcześnie
Szczegóły produktu Celem serii jest prezentacja przekładów nieobecnych w Polsce lub mało znanych klasycznych tekstów religioznawczych. Zamierzamy prezentować w szczególności rozprawy o przełomowym znaczeniu dla ugruntowania się badań nad religiami, wybory tekstów ukazujące specyfikę metodologiczną powstających w XIX wieku nauk o religii, kształtowanie się ich terminologii, różnorodność metod i podejmowanych problemów badawczych. Przede wszystkim publikowane będą opracowania, które zadecydowały o powstaniu i charakterze religioznawstwa, a w dalszej kolejności – teksty pokazujące zmiany tendencji badawczych i nowe obszary zainteresowań. W przygotowaniu między innymi wybory tekstów Friedricha Maxa Müllera, Natana Söderbloma, Gustava Menschinga, Rudolfa Otto. "W sposób najogólniejszy religią nazywa się związek między człowiekiem oraz ponadludzką mocą, w którą człowiek ten wierzy i od której czuje się zależny. Związek ten wyraża się w specyficznych uczuciach (zaufanie i strach), wyobrażeniach (wierzenia) i praktykach (modlitwy, kult, w tym w szczególności ofiara, ale także wypełnianie moralnych nakazów). Przez religię rozumie się sposoby oddawania boskiej czci, właściwe dla rozmaitych plemion, narodów bądź innych wspólnot. Historia religii zajmuje się nie tyle opisem i charakterystyką wszelkich znanych nam religii w określonym porządku (hierografia wąskim sensie, albo ogólna historia religii), ile stawia sobie za zadanie wykazać, w jaki sposób religia w ciągu stuleci objawiała się i rozwijała u różnych ludów i w różnych rodzinach ludów, a za ich pośrednictwem w całej ludzkości." C. P. Tiele, Kompendium der Religionsgeschichte SPIS TREŚCI: Wstęp / 9 ZARYS RELIGIOZNAWSTWA Krótkie wprowadzenie do studium religii oraz jej historii Przedmowa autora / 25 Przedmowa wydawcy / 27 Rozdział pierwszy WPROWADZENIE METODOLOGICZNE / 29 Filozofia religii jako nauka / 29 Metoda badań / 30 Przedmiot badań / 31 Filozofia religii (religioznawstwo) i dogmatyka / 31 Przebieg badań / 32 Rozdział drugi BADANIE MORFOLOGICZNE / 34 Pojęcie rozwoju religii / 34 Nieodzowność oraz przebieg niniejszych badań / 35 Etapy rozwoju religii / 36 Religie naturalne / 37 Najniższe religie naturalne / 38 Niższe religie naturalne (kontynuacja). Spirytyzm i fetyszyzm / 38 Wyższe religie naturalne. Przejście do politeizmu / 40 Bardziej rozwinięte religie naturalne (kontynuacja). Religie antropo-teriomorficzno-magiczne / 41 Najwyższe religie naturalne. Religie antropiczne albo półetyczne / 42 Religie etyczne / 43 Klasyfikacja religii etycznych / 44 Kierunki albo nurty rozwoju w obrębie rodzin religii / 46 Religie teokratyczne i teoantropiczne / 47 Różne prądy w ramach rodzin religii / 48 Udział poszczególnych religii w rozwoju religii [jako takiej] / 49 Rola indywiduum w rozwoju religii / 50 O ogólnych prawach rozwoju [historycznego] / 52 Prawo jedności ducha / 53 Prawo rozwoju w drodze duchowej styczności i asymilacji / 54 Ciągłość rozwoju religijnego (koncentracja i ekspansja) / 55 Prawo równowagi albo syntezy / 56 Na czym właściwie polega rozwój religii? / 57 Na czym właściwie polega rozwój religii? / 58 Rozdział trzeci BADANIE ONTOLOGICZNE / 60 Wprowadzenie / 60 I. Badanie analityczno-fenomenologiczne / 61 Składniki oraz sposoby przejawiania się religii / 61 1. Wyobrażenia religijne / 62 Powstanie i znaczenie wyobrażeń religijnych / 62 Objawienie religii w wyznaniu wiary / 62 Doktryna wiary i filozofia / 63 Treść doktryny wiary / 64 A. Teoria Boga (teologia w wąskim sensie) / 65 Nie ma religii bez Boga / 65 Politeizm i monoteizm / 65 Wyjaśnienie pochodzenia zła w obu systemach / 66 Świat bogów jako inny i lepszy świat od świata ludzkiego /68 Świat zjawisk i jego zależność od świata boskiego /68 B. Antropologia religijna / 69 Stosunek człowieka do swojego Boga /69 Objawienie /70 Człowiek spokrewniony z Bogiem /71 Etyka religijna /72 Etyka religijna i etyka filozoficzna / 73 Wiara w nieśmiertelność / 74 C. Teoria zbawienia (soteriologia) / 75 Doświadczenie rzeczywistości / 75 Zbawienie i pojednanie / 76 Wiara w pośrednika / 77 Szacunek wobec zasad wiary oraz ich przecenianie / 78 2. Praktyki religijne / 79 Poszczególne praktyki religijne jako składniki kultu / 79 Składniki kultu / 80 Charakter i cel kultu / 81 Szacunek dla kultu oraz przecenianie jego wartości / 82 3. Społeczność religijna / 82 Religia jako zjawisko społeczne / 82 Kościół / 83 Szacunek wobec życia w strukturach Kościoła oraz jego przecenianie / 84 II. Badanie psychologiczno-syntetyczne / 85 Religijne usposobienie albo pobożność / 85 Komponenty pobożności / 86 Istota religii / 87 Istota religii (kontynuacja) / 88 Błędy pobożności / 88 Pytanie o źródło religii / 89 Narodziny religii / 90 Miejsce religii w życiu duchowym / 91 Literatura / 93 HISTORIA RELIGII W STAROŻYTNOŚCI (WPROWADZENIE) Pojęcie historii religii / 99 Metoda historii religii / 102 Hipoteza rozwoju [religii] / 103 Animistyczne pozostałości zachowane w religiach historycznych / 105 Zakres i plan niniejszej historii [religii] /109 KOMPENDIUM HISTORII RELIGII (WPROWADZENIE) Pojęcie historii religii / 117 Źródła historii religii / 118 Rozwój / 120 Pytanie o prareligię / 121 Powszechność religii / 123 Instytucje i osoby / 124 Przeżycie i rytuał / 125 Główne kierunki rozwoju / 128 Podział historii religii / 132

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.