Szczegóły produktu
					- książka prezentuje podstawowe metody klasycznej fenomenologii, m.in.: analizę intencjonalną, poznanie ejdetyczne, epoche, redukcję transcendentalną, konstytucję  
- autor klarownie pisze o Husserlu, Heidegerze, Levinasie i Derridzie
- celem książki jest  wprowadzenie do lektury prac wybitnych fenomenologów i stosowania metody fenomenologicznej
- książka zawiera analizę krytyki fenomenologii i prezentuje założenia współczesnej fenomenologii umysłu  
- „głęboka kompetencja autora znajduje  swój wyraz w komunikatywności języka książki oraz jasności i precyzji jej wywodu” (z recenzji prof. Andrzeja Gniazdowskiego)
Marcin Waligóra – adiunkt w Zakładzie Filozofii i Bioetyki, Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się fenomenologią i etyką biomedycznych badań naukowych. 
 
Spis treści
 
Wprowadzenie 
Rozdział 1
Przeżycia, słowa i rzeczy. Zurück zu den Sachen Selbst! 
1.1. Fenomenologia przed obiektywizmem
1.2. Poznanie jako synteza wypełnienia 1 
1.3. Poznanie jako synteza wypełnienia 2 
1.4. Naoczność kategorialna
Rozdział 2
Warsztat fenomenologiczny. Klasyczne narzędzia 
2.1. Analiza intencjonalna
2.2. Poznanie eidetyczne 
2.3. Branie w nawias: epoche i redukcja
transcendentalna (fenomenologiczna)
2.3.1. Droga kartezjańska
2.3.2. Droga przez ontologie
2.3.3. Droga przez psychologię
2.3.4. Redukcja w języku realizmu
2.3.5. Redukcja w języku transcendentalizmu 
2.4. Redukcja primordialna. Redukcja do sfery „tego,
co własne” (Eigenheitssphäre) 
2.5. Konstytucja
2.6. Fenomenologia generatywna i Lebenswelt 
2.7. Badanie zawartości idei
Rozdział 3
Projekt fenomenologiczny Martina Heideggera
3.1. Fenomenologia i częściowe odkrywanie 
3.2. Elementy warsztatu fenomenologii
archeologicznej 
3.3. Bezzałożeniowość, bezpośredniość i oczywistość 
3.4. Warunek możliwości doświadczenia:
bycie-w-świecie 
3.5. Bycie-w-świecie, epoche i redukcja 
3.6. Ontyczne (ontisch) i ontologiczne (ontologisch) 
3.7. Wachlarz relacji, sposoby bycia 
3.8. Źródłowe relacje udostępniające.
„Otwartość” i doświadczenie 
3.8.1. Befindlichkeit i nastroje. „Że jest” 
3.8.2. Rozumienie. „Jako co?” 
3.8.3. Mowa (Rede). „O czym?” 
3.9. „Coś, co nam się ukazuje, przez to, że się nam wymyka” 
3.10. Heideggerowska próba ugruntowania fenomenologii 
3.11. Bezpośrednia dyskusja z Husserlem. Dwa projekty 
3.12. Fenomenologia według Heideggera 
Rozdział 4
Emmanuel Levinas i granice fenomenologii 
4.1. Fenomenologiczny projekt Husserla
w interpretacji Levinasa 
4.2. Zarzuty wobec fenomenologicznego
programu Heideggera 
4.3. Husserl i Heidegger jako typowi myśliciele Zachodu
4.4. Wtórne i pierwotne 
4.4.1. Poznanie i rozmowa 
4.4.2. Metafizyka i ontologia
4.4.3. Rozkoszowanie się (jouissance) i reprezentacja 
4.4.4. Antyfenomen – twarz 
4.4.5. Mówienie (dire) i Powiedziane (dit) 
4.5. Fenomenologia, doświadczenia źródłowe, epifania 
Rozdział 5
Dekonstrukcja fenomenologii. Jacques Derrida 
5.1. Derrida i iluzja źródłowości 
5.2. Fenomenologia i język 
5.3. Fenomenologia i obecność 
5.4. Pierwotne (primitive) a źródłowe (oryginaire).
Kontaminacja
5.5. Dyskusja z Heideggerem
5.6. Źródłowy ślad 
5.7. Źródłowość i wyczerpanie 
Rozdział 6
Fenomenologia dziś 
6.1. Inspiracje późnohusserlowskie,
inspiracje heideggerowskie 
6.2. Fenomenologia umysłu i neurofenomenologia 
Zakończenie 
Bibliografia 
Nota bibliograficzna 
Indeks 				        
								 
			
					Opinie
	
					Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.