Szczegóły produktu
Zwroty krytyczne, podobnie jak poprzednie książki Arlety Galant, pisane są w intrygującym (dla) czytelnika „rewizyjnym” trybie. Polega on – spłycając rzecz całą – na nieustającym zderzaniu historycznoliterackiego rekonesansu z najnowszymi teoriami i metodologiami, a także z krytyczną lekturą podsuwającą niebanalne pytania do/wobec ugruntowanych już przekonań czy tez. To zderzanie (a raczej: cyrkulacja zderzeń) nie ma jednak charakteru autorytatywnych gestów kogoś, kto „wie lepiej”, lecz odbywa się w konsekwentnie utrzymywanym przez Autorkę trybie pełnego – jednocześnie – empatii i przekory, podziwu i krytycyzmu czytania tekstów, a także życzliwego i przenikliwego zarazem nicowania stojących za nimi konceptów i teoretycznych umocowań. Takim trybem czytanio-pisania Arleta Galant pokazuje najlepsze strony polskiej literackiej krytyki feministycznej. Traktując feminizm jako „poważną światopoglądową robotę”, nie ucieka bowiem przed problematycznymi kwestiami i kłopotliwymi pytaniami, stawianymi różnym feministycznym teoriom i praktykom.
dr hab. Dorota Kozicka
SPIS TREŚCI
Od autorki
I
Literatura i płeć – ciągi dalsze
Płeć niemożliwa
Pop, zaangażowanie i…
Pakty z autobiografizmem
Koszty narracji
Autobiograficzne umiejscowienia – hipotezy
Uśmiechy i urazy. Różewicz, kobiety, popkultura
II
Biografie i przestrzenie
„Życie a życie to jest duża różnica”. O biografiach Bronisławy Wajs – Papuszy
Miejskie rewersy Katarzyny Suchodolskiej
Miasto i mięso
Miasta w ramach (Judith Kuckart i Julia Franck)
Kobieta, lektura, miasto – flâneuse raz jeszcze
III
Lektury krytyczne
Krytyka akademicka i okolice
Krytyka feministyczna „rozkwita” w literaturze
There are no/mad women in this attic
Kanon i trupy (dygresja)
Męskość i metoda, czyli co o mężczyznach mówią
polskie feministyczne badaczki literatury
Prowincjonalizowanie feminizmu w polskich badaniach literackich
Zakończenie
Nota bibliograficzna
Indeks nazwisk
Summary
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.