Straszna zbrodnia rodzonej matki. Polskie pieśni nowiniarskie na przełomie XIX i XX wieku

PDFDrukujE-mail
Piotr Grochowski
Straszna zbrodnia rodzonej matki. Polskie pieśni nowiniarskie na przełomie XIX i XX wieku
Toruń 2010
s. 2010
s. 422
oprawa kartonowa
Szczegóły produktu STRASZNA ZBRODNIA RODZONEJ MATKI to książka poświęcona pieśniom nowiniarskim, które byly publikowane w postaci druków ulotnych i opowiadały o niezwykłych, często sensacyjnych zdarzeniach - wojnach i bitwach, klęskach żywiołowych i katastrofach, morderstwach i samobójstwach. Gatunek ten jest ciekawym dokumentem swoistej mentalności XIX- i XX-wiecznych odbiorców jannarczno-odpustowej produkcji poetyckiej, dla których ważne było nie ty1e otrzymanie konkretnych i rzetelnych informacji na jakiś temat, co raczej potwierdzenie pewnych mitycznych prawd i wzorców oraz wysłuchanie interesującej i ekscytującej relacji, która pobudzała i momentalnie zaspokajała ich "naturalną" ciekawość i chęć uczestnictwa w niecodziennych zdarzeniach czy też potrzebę podglądania cudzych nieszczęść. W tym zakresie narracje nowiniarskie stanowią niewątpliwie wczesną formę prasy brukowej, swego rodzaju pierwowzór współczesnych tabloidów, które choć na pozór tak odmienne, w gruncie rzeczy wykorzystują komercyjnie te same mechanizmy społeczno-psychologiczne i te same "chwyty" literackie: pomieszanie realizmu i fantastyki, treści sensacyjnych i religijnych, makabry i sentymentalizmu. SPIS TEREŚCI: Wstęp Stan badań nad polską poezją jarmarczną Cel i założenia pracy Podstawa materiałowa Rozdział 1. Podstawowe problemy badania poezji jarmarcznej 1.1. Problem granic literatury popularnej i poezji jarmarcznej 1.2. Problem podziałów i klasyfikacji 1.2.1. Klasyfikacje chronologiczne i tematyczne 1.2.2. Nurt kramarski i nurt brukowy 1.2.3. Klasyfikacja rodzajowo-gatunkowa Bohuslava Beneša 1.2.4. Pieśni religijne 1.2.5. Pieśni polityczne i patriotyczne oraz pieśni o wojnie 1.2.6. Zróżnicowanie i synkretyzm pieśniowych druków kramarskich 1.2.7. Próba podsumowania 1.3. Problem wariantywności i identyfikacji utworów 1.4. Problem wartościowania Rozdział 2. Pieśni nowiniarskie - ogólna charakterystyka gatunku 2.1. Definicje słownikowe 2.2. Tematyka 2.3. Stosunek do rzeczywistości 2.4. Tytuły i incipity 2.5. Właściwości kompozycyjne 2.6. Czas, przestrzeń, postacie 2.7. Moralizatorstwo 2.8. Emocjonalizm Rozdział 3. Konteksty 3.1. Pieśń nowiniarska w literaturze staropolskiej 3.2. Pieśń nowiniarska a pieśń dziadowska 3.3. Pieśń nowiniarska a ballada uliczna 3.4. Pieśń nowiniarska a Bänkelsang Rozdział 4. Między modlitwą, reportażem i wyznaniem lirycznym 4.1. Nowiny lamentacyjno-religijne 4.2. Nowiny kronikarsko-reportażowe 4.3. Nowiny liryczno-sentymentalne Rozdział 5. Między realizmem a cudownością 5.1. System motywacji 5.2. Model świata Rozdział 6. Tematy - wątki - motywy 6.1. Historie kryminalne 6.2 Smutny los sierot 6.3. Nieszczęśliwi kochankowie 6.4. Powodzie, pożary, katastrofy 6.5. Wojna i polityka Zakończenie Bibliografia Spis ilustracji

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.