Szczegóły produktu
Książka jest nowym spojrzeniem na polską powieść przełomu XIX i XX wieku. Wybitne utwory pisarzy Młodej Polski zostają odczytane poprzez kategorie wzniosłości, tragizmu, ironii, brzydoty i groteski. Dzięki tej perspektywie stają się one uczestnikami sporu między starą i nową estetyką, jaki toczył się u progu europejskiego modernizmu. SPIS TREŚCI Wstęp I Wzniosłość czy patos? De profundis i Krzyk Stanisława Przybyszewskiego 1. Patos cierpienia 2. Wzniosłość - uczucie mieszane 3. Heroizm poznania 4. Godzina cudu 5. Lad czy chaos? O warunkach wzniosłości 6. Wzniosłość i krzyk II Tragizm epicki. Ludzie bezdomni Stefana Żeromskiego 1. Nowa tragedia charakteru 2. Stara tragedia Losu 3. Finał. Samotność jako konieczność tragiczna III Brzydota i patos cywilizacji. Ziemia obiecana Władysława Reymonta 1. Dwa aspekty XIX-wiecznej refleksji o brzydocie . 2. Brzydota szturmuje powieść 3. Kto dostrzega brzydotę, czyli o nastawieniu estetycznym w powieści 4. Retoryka i ideologia 5. Patos. Ekspresywna brzydota naturalizmu 6. Kontynuacje i konteksty IV Ironia, paradoks i „człowiek dostojny'. Próchno Wacława Berenta 1. O przeciw-tworzeniu 2. Ironia -„mowa nieczysta' 3. Paradoks, czyli doświadczenie opaczności świata 4. Labirynt aksjologiczny. Mit Fausta V Wzniosła groteska. Nietota Tadeusza Micińskiego 1. Księga... Bylejaka. Między Nietotą - Księgą Tajemną a Nietotą - 'Niedojdą' 2. W kręgu groteski parodystycznej. Na przykład Don Kichot 3. Gry wzniosłością 4. Estetyka misteryjności Zamiast zakończenia
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.