Szczegóły produktu
Twórczość Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, cała przesycona różnorakimi odniesieniami do sztuk wizualnych, stanowi szczególnie atrakcyjny przedmiot dla badań nad wzajemnymi związkami sztuki słowa i obrazu. Praca wykracza daleko poza wąskie obserwacje i jest pierwszym systematycznym opracowaniem tego zagadnienia. Autorka wpisuje swoje rozważania nad obecnością sztuk plastycznych w twórczości Grudzińskiego w tradycje badań z zakresu korespondencji sztuk, wybierając wspólne dla literatury i historii sztuki kategorie obiektywizujące doświadczenia artystyczne. Tymi kategoriami są: widzenie, kolor, światło oraz różne postaci ekfrazy. Każdą z tych kategorii autorka omawia nie tylko w kontekście historii sztuki, ale też antropologii, historii idei, kultury oraz historii literatury, w wielu i fizykalnych, i symbolicznych aspektach.
SPIS TREŚCI
I. WIDZIEĆ INACZEJ, ... PEŁNIEJ (MOTYW OKA I PROBLEM WIDZENIA)
1. Sztuka i widzenie
2. Oko, potężne oko!
3. Inne widzenie
II. KOLOR JAKO EPIFANIA
1. Kolor a literatura
2. Barwy w dziełach sztuki
3. "... wiedzieć naturę ze strony koloru..."
4. Paleta - zestawienia barw
5. Epifanie - barwy i ich znaczenia
6. Zagadnienia podsumowujące
III. "ŚWIATŁO W CIEMNOŚCI JEST BLISKO"
1. Niewinny spór o pierwszeństwo
2. Światłocieniowa kreacja świata przedstawionego
3. Skąd to światło?
4. Ambiwalencja światła i cienia
5. Światło w ciemności
6. Kilka słów o estetyce
IV. Dzieło sztuki w dziele literackim
1. Inspiracje, analogie, powinowactwa
2. Obecność dzieł sztuki w tekście literackim
V. DLACZEGO SZTUKA?
BIBLIOGRAFIA
Universitas 2004, ISBN: 83-242-0371-0, 150x235, 440 s., oprawa miękka
Między widzialnym a niewidzialnym. Twórczość Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Joanna Bielska-Krawczyk
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.