Szczegóły produktu
siążka Lukesa, prezentowana po raz pierwszy polskiemu czytelnikowi, stanowi pochwałę i obronę kosmopolityzmu, pozostającego w zgodzie z rzeczywistością pluralizmu oraz konfliktu moralnego i kulturowego. Tak pojęty kosmopolityzm charakteryzuje się patchworkowatością czy kalejdoskopowością, gdzie tożsamość jest konstruowana z różnych, często sprzecznych fragmentów różnych kultur, tradycji, sposobów życia. Kosmopolityczna tożsamość nie jest więc sterylną, wąską i niezaangażowaną abstrakcją, lecz melanżem, kalejdoskopem, galimatiasem, ucieleśnionym pluralizmem.
Książka Lukesa jest także, przywołując „Imaginary Homeland"s Rushdiego, „pochwałą hybrydalności, nieczystości, wzajemnego mieszania się, transformacji, która wyłania się z nowych i nieoczekiwanych kombinacji ludzi, kultur, idei, zawirowań politycznych, filmów i muzyki; która cieszy się ze skundlenia i przemieszania, a obawia się absolutyzmu tego, co Czyste. Melanż, galimatias, trochę tego i trochę tamtego - oto sposób, w jaki nowość wkracza w świat [...]. Jest za zmianą-przez-stapianie, za zmianą-przez-łączenie. Jest pieśnią miłosną dla naszych skundlonych jaźni".
Łukasz Dominiak, Wstęp
SPIS TREŚCI:
Wstęp. Niezwykłe oświecenie profesora Lukesa (Łukasz Dominiak) / 9
Przedmowa / 23
Rozdział I. Różnorodność moralna a relatywizm / 25
Rozdział II. Czy uniwersalizm jest etnocentryczny? / 37
Rozdział III. Liberalizm dla liberałów, kanibalizm dla kanibali / 59
Rozdział IV. Różne kultury, różne racjonalności? / 85
Rozdział V. O porównywaniu nieporównywalnego: kompromis i poświęcenie / 107
Rozdział VI. Pojedyncze a pluralistyczne / 127
Rozdział VII. Czy pluraliści muszą być relatywistami? / 155
Rozdział VIII. Niemodny lis / 163
Rozdział IX. Sprawiedliwość społeczna: Hayekowskie wyzwanie / 175
Rozdział X. Poniżenie i polityka tożsamości / 195
Rozdział XI. Głos komunitarystyczny / 213
Rozdział XII. Pięć bajek o prawach człowieka / 225
Ostatnie słowo na temat „trzeciej drogi" / 247
Indeks osobowy / 251
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.