Szczegóły produktu
Na antologię składają się teksty autorstwa Charlotte Brunsdon, Johna Clarke'a. Paula Gilroya, Christine Griffin, Stuarta Halla, Dicka Hebdige'a, Tony'ego Jeffersona oraz Paula Willisa. Wszyscy skupieni byli wokół Centre for Contemporary Cultural Studies (CCCS) - ośrodka badawczego, działającego przy Uniwersytecie w Birmingham. Angielscy badacze pragną nas przekonać, że kultura jest obszarem ideologicznego tarcia pomiędzy grupami dominującymi a podporządkowanymi, na którym nieustannie ujawniają się skrywane antagonizmy i zatargi. Wizerunki płci, media, kultura masowa, subkultury młodzieżowe, muzyka popularna, rasizm - wszystkie te zjawiska zostają wpisane w kontekst hegemonicznych stosunków władzy. Szkoła z Birmingham podejmuje bowiem najważniejsze wątki twórczości Antonia Gramsciego, wybitnego teoretyka władzy, którego pojęcie hegemonii zrobiło zawrotną karierę w naukowych analizach współczesnej polityki, kultury, społeczeństwa. Nieobecność angielskich studiów kulturowych w dyskursie polskiej humanistyki jest wielką stratą - ta książka stara się ją wypełnić.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa (Zygmunt Bauman) / 7
Od Kultury do tego, co kulturowe - o szkole z Birmingham (Michał Wróblewski) / 13
Uwagi redakcyjne / 45
Subkultura: znaczenie stylu (Dick Hebdige) / 51
Ustrukturyzowana komunikacja wydarzeń (Stuart Hall) / 79
Kultury młodzieżowe klasy robotniczej ( John Clarke, Tony Jefferson) / 115
Chuligaństwo stadionowe a skinheadzi ( John Clarke) / 145
Symbolizm i praktyka. Teoria społecznego znaczenia muzyki popularnej (Paul Willis) / 171
Motocykl w subkulturze (Paul Willis) / 213
„Powszechnie wiadomo, że kobiety z natury mają skłonność do bycia dość osobistymi" (Charlotte Brunsdon) / 229
Dobre, złe, brzydkie. Wizerunki młodych kobiet na rynku pracy (Christine Griffin) /253
Opuszczając Babilon. Rasa, klasa i autonomia (Paul Gilroy) / 275
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.