Koncepcja odpowiedzialnych innowacji. Kontekst równoważenia wyników przedsiębiorstwa

PDFDrukujE-mail
Agata Sudolska
Koncepcja odpowiedzialnych innowacji. Kontekst równoważenia wyników przedsiębiorstwa
Toruń 2024
s. 474
oprawa miękka
format 228 x 158
Szczegóły produktu Agata Sudolska jest zatrudniona na stanowisku profesora uczelni na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Kieruje Instytutem Nauk o Zarządzaniu i Jakości oraz Katedrą Gospodarowania Zasobami Pracy. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problematyki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, w szczególności budowania relacji z interesariuszami, implementacji działań zorientowanych na kreowanie odpowiedzialnych innowacji oraz zarządzania kapitałem ludzkim w sposób zrównoważony. Jest autorką lub współautorką wielu publikacji naukowych, aktywnie uczestniczy w pracach krajowych i międzynarodowych zespołów badawczych realizujących projekty dotyczące zarządzania innowacyjnością i konkurencyjnością organizacji. Jej dorobek naukowy obejmuje również działalność recenzencką wykonywaną dla prestiżowych wydawnictw oraz czasopism naukowych, a także aktywne członkostwo w stowarzyszeniach naukowych. Pełni też funkcję recenzentki projektów badawczych realizowanych przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jako ekspertka Polskiej Komisji Akredytacyjnej włącza się w działania wspierające podnoszenie standardów akademickich polskich uczelni. SPIS TREŚCI: Wstęp / 9 ROZDZIAŁ 1. Koncepcja odpowiedzialnych innowacji – ramy teoretyczne / 23 1.1. Istota koncepcji odpowiedzialnych innowacji / 24 1.2. Dylematy interpretacyjne związane z koncepcją odpowiedzialnych innowacji / 31 1.2.1. Płaszczyzna badań versus płaszczyzna biznesu / 31 1.2.2. Odpowiedzialność w kontekście innowacji / 44 1.3. Paradygmat odpowiedzialnych innowacji a inne powiązane koncepcje / 46 1.4. Wymiary koncepcji odpowiedzialnych innowacji / 57 1.4.1. Antycypacja / 57 1.4.2. Refleksyjność / 62 1.4.3. Włączanie interesariuszy przedsiębiorstwa w realizację procesu innowacyjnego / 66 1.4.4. Responsywność / 76 1.4.5. Wzajemne powiązania wymiarów koncepcji odpowiedzialnych innowacji / 79 1.4.6. Alternatywne ujęcie wymiarów koncepcji odpowiedzialnych innowacji / 82 1.5. Przegląd dotychczasowych badań nad koncepcją odpowiedzialnych innowacji w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem / 84 Podsumowanie / 93 ROZDZIAŁ 2. Włączanie aspektów zrównoważonego rozwoju do pomiaru wyników przedsiębiorstwa / 95 2.1. Koncepcja zrównoważonego rozwoju / 96 2.2. Postrzeganie celów przedsiębiorstwa z perspektywy zrównoważonego rozwoju / 105 2.3. Wyniki przedsiębiorstwa i ich pomiar – rozważania pojęciowe / 115 2.3.1. Pojęcie wyników przedsiębiorstwa / 116 2.3.2. Zakres i wymiary pomiaru dokonań przedsiębiorstwa / 119 2.4. Równoważenie wyników przedsiębiorstwa a koncepcja trójwymiarowej odpowiedzialności / 126 2.5. Znaczenie koncepcji odpowiedzialnych innowacji z perspektywy równoważenia wyników przedsiębiorstwa / 132 2.6. Wytyczne wykorzystywane do pomiaru i raportowania wyników zrównoważonych / 141 2.7. Wybrane multikryterialne podejścia do pomiaru zrównoważonych wyników przedsiębiorstwa / 154 2.8. Kluczowe aspekty oceny dokonań w kontekście odpowiedzialnego zarządzania procesem innowacyjnym 163 Podsumowanie / 165 ROZDZIAŁ 3. Zarządzanie wiedzą a implementacja koncepcji odpowiedzialnych innowacji w kontekście równoważenia wyników przedsiębiorstwa / 168 3.1. Wiedza jako zasób przedsiębiorstwa / 169 3.2. Koncepcja zarządzania wiedzą / 173 3.2.1. Zarządzanie wiedzą – rozważania pojęciowe / 173 3.2.2. Procesowe ujęcie zarządzania wiedzą / 180 3.3. Zależność między implementacją koncepcji odpowiedzialnych innowacji a zarządzaniem wiedzą / 189 3.4. Zarządzanie wiedzą w badaniach nad równoważeniem wyników przedsiębiorstw / 196 3.5. Mediująca rola zarządzania wiedzą w relacji między implementacją koncepcji odpowiedzialnych innowacji a zrównoważonymi wynikami przedsiębiorstwa / 201 Podsumowanie / 207 ROZDZIAŁ 4. Metodyka badań / 209 4.1. Cel, zakres, metoda postępowania badawczego oraz podstawowe założenia badawcze / 209 4.2. Model badawczy i pomiar zmiennych / 218 4.2.1. Pomiar zmiennej „koncepcja odpowiedzialnych innowacji” / 220 4.2.2. Pomiar zmiennej „zrównoważone wyniki przedsiębiorstwa” / 224 4.2.3. Pomiar zmiennej „zarządzanie wiedzą” / 227 4.2.4. Zmienne kontrolne / 231 4.3. Dobór próby i charakterystyka badanych podmiotów / 233 4.4. Metody analizy danych empirycznych / 240 Podsumowanie / 243 ROZDZIAŁ 5. Wyniki badań własnych / 244 5.1. Weryfikacja i adaptacja skali pomiaru implementacji koncepcji odpowiedzialnych innowacji w przedsiębiorstwie / 244 5.2. Ocena implementacji w badanych przedsiębiorstwach koncepcji odpowiedzialnych innowacji w ujęciu trójwymiarowym / 258 5.3. Ocena zarządzania wiedzą w badanych przedsiębiorstwach / 269 5.4. Zrównoważone wyniki w badanych przedsiębiorstwach / 278 5.5. Modelowanie strukturalne związków zachodzących między analizowanymi konstruktami / 285 5.5.1. Model ogólnego wpływu implementacji koncepcji odpowiedzialnych innowacji na zrównoważone wyniki przedsiębiorstwa – model SEM 1 / 289 5.5.2. Model wpływu poszczególnych wymiarów koncepcji odpowiedzialnych innowacji na wymiary zrównoważonych wyników przedsiębiorstwa – model SEM 2 / 293 5.5.3. Mediacyjny wpływ zarządzania wiedzą na relację między implementacją koncepcji odpowiedzialnych innowacji a zrównoważonymi wynikami przedsiębiorstwa – model SEM 3 / 297 5.6. Dyskusja wyników i główne wnioski / 302 5.6.1. Weryfikacja oraz adaptacja skali pomiaru implementacji koncepcji odpowiedzialnych innowacji w przedsiębiorstwie / 302 5.6.2. Implementacja koncepcji odpowiedzialnych innowacji / 305 5.6.3. Implementacja zarządzania wiedzą / 310 5.6.4. Zrównoważone wyniki przedsiębiorstw / 314 5.6.5. Wpływ implementacji koncepcji odpowiedzialnych innowacji na zrównoważone wyniki przedsiębiorstw / 318 5.6.6. Wpływ implementacji koncepcji odpowiedzialnych innowacji na zarządzanie wiedzą / 325 5.6.7. Wpływ zarządzania wiedzą na zrównoważone wyniki przedsiębiorstw / 327 5.6.8. Mediacyjny wpływ zarządzania wiedzą w relacji między implementacją koncepcji odpowiedzialnych innowacji a zrównoważonymi wynikami przedsiębiorstwa / 329 5.7. Wkład do teorii i praktyki nauk o zarządzaniu i jakości / 332 5.8. Implikacje dla praktyki – w kierunku odpowiedzialnego zarządzania procesem innowacyjnym / 337 5.9. Ograniczenia i dalsze kierunki badań / 341 Podsumowanie / 343 Zakończenie / 345 Bibliografia / 351 Spis rysunków / 457 Spis tabel / 459 Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety wykorzystany w badaniu właściwym / 465 Załącznik 2. Zaadoptowana do nowego kontekstu kulturowego skala do pomiaru implementacji koncepcji odpowiedzialnych innowacji w przedsiębiorstwie / 472

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.