Szczegóły produktu
Sześćdziesięcioletnia twórcza aktywność Tadeusza Konwickiego zaowocowała dziełami, które weszły do kanonu literatury polskiej dwudziestego wieku i do klasyki powojennego filmu. Konwicki dzisiaj, postać widziana z perspektywy, zyskał sobie pozycję należną mistrzowi duchowemu i jako taki budzi fascynację albo sprzeciw, nigdy obojętność. Wypełniając przestrzeń między słowem a obrazem, pomiędzy mitem a biografią, zarazem zapętlił i rozwiązał "kompleks", który odtąd nosić będzie jego imię. Książka niniejsza jest próbą dotarcia do głębi tego kompleksu w nowych okolicznościach historycznych i w nowym otoczeniu intelektualnym. Z uwzględnieniem zmienionych warunków społeczno-politycznych i najnowszych metod badawczych pozwalających na to, byśmy mogli zobaczyć innego pisarza i reżysera, który - być może - tak naprawdę dopiero teraz przeżywa swój czas w czyśćcu recepcji.
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne
POLSKOŚĆ – POLITYKA – XX WIEK
Nina Taylor-Terlecka, Tadeusz Konwicki – emigrant avant la lettre
Świat wysiedlonych
Tradycja mickiewiczowska i wrażliwość „emigrancka”
Dwojemirie
Dekalog emigranta
Hanna Gosk, Zaczynając od Rojstów i Władzy Tadeusza Konwickiego spotkania z Imperium
Brigitte Gautier, Urządzenie i dyskurs Władzy
Dyskurs
Urządzenie
Stefan Chwin, Samobójstwo altruistyczne w Małej apokalipsie Tadeusza Konwickiego
Józef Olejniczak, Taka mała apokalipsa i kompleksy
Aleksander Fiut, Konwickiego quasi-traktat o ubecji
PODMIOT – PAMIĘĆ – AUTOBIOGRAFIA
Judith Arlt, Portret zbiorowy, czyli tworzenie (doskonałego) świata
Dorota Siwor, Między infantylizmem a dojrzałością, czyli o dzieciństwie w powieściach Tadeusza Konwickiego
Przemysław Koniecki, O „snach” w „senniku bez snów”. Między oniryzmem a autotematyzmem
„Zapadałem w jakiś dziwny letarg”
Huczenie Soły
Dołek w brodzie Justyny
„Łzawiłeś te niewinne karty papieru”
Wokół skreśleń w rękopisie powieści
Palinodia
Miłosz Kłobukowski, „Traktat o tragiczności i błazeństwie”, czyli Tadeusza Konwickiego kompleks tragiczny
Agnieszka Morstin-Popławska, Uwolnienie pamięci jako święto totalne w Jak daleko stąd, jak blisko
Anna Saignes, Mała apokalipsa, czyli udana profecja
MĘSKOŚĆ – CIELESNOŚĆ
Katarzyna Zechenter, „Prawdziwi mężczyźni”– honor i erotyka w twórczości Tadeusza Konwickiego
Wojciech Klimczyk, Fizyczność absurdu. Wczesne filmy Tadeusza Konwickiego na tle powojennej
myśli egzystencjalno-fenomenologicznej
Egzystencja jako cielesność
Ciało dynamiczne, ciało absurdalne
Spotkanie na plaży
Potknięcia i upadki
Fizyczność absurdu
Anna Szczepańska, My, mężczyźni. Relacje homospołeczne w sylwach Tadeusza Konwickiego
TWÓRCZOŚĆ JAKO DIALOG
Tadeusz Lubelski, Bungo. Nieznany scenariusz według Witkacego
Joanna Walewska, Dolina Issy Tadeusza Konwickiego, czyli o nakładaniu się biografii
Małgorzata Terlecka-Reksnis, Rola Gustawa Holoubka w teatralnej inscenizacji Dziadów (1967)
w filmowym zwierciadle Lawy (1989)
Eksperyment
Gra z postacią
Duch czasów
Improwizacja utrwalona
Czas odnaleziony
KONIECZNOŚĆ I NIEKONIECZNOŚĆ PISANIA
Stanisław Bereś, Opera ultima, czyli zamknięte drzwi
Lidia Koszkało, Ostatnia sylwa Tadeusza Konwickiego
Jakub Momro, Obowiązek pisania
Obowiązek jako przymus
Przyjemność i nuda powtórzeń
Marzenie o metamorfozie
Mit autentyczności
Rozkosz i histeria
„Władza” i władza, Prawda i prawda
Masturbacja, czyli écriture
Indeks tytułów
Indeks nazwisk
Noty o autorach
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.