Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795). Tom 1-2

PDFDrukujE-mail
Wojciech Klimczyk
Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795). Tom 1-2
Kraków 2015
s. t. 1 - 340, t. 2 - 556
oprawa miękka ze skrzydełkami
format B5 (165x240)
Szczegóły produktu Wirus mobilizacji to próba napisania oryginalnie pojmowanej historii tańca w nowożytnej Europie. Nie jest to historia dzieł choreograficznych, choć i one się w niej pojawiają. Nie jest to historia technik i stylów, choć i im oczywiście poświęcona jest część uwagi. Chodzi o to, by przyjrzeć się siłom, które powołują taniec do istnienia, odpowiedzieć w części na pytanie, dlaczego na danych etapach rozwoju kultury tańczono tak a nie inaczej. Jakie wartości były przy pomocy tańca realizowane, jaki model człowieczeństwa i społeczeństwa próbowano za jego pomocą realizować? Tańcząc, jednostki i społeczności budują konkretną kinetyczną tożsamość, dokonują wyboru pewnych wartości kosztem innych. Taniec, wytwarzając kinetyczną wspólnotę, jest w związku z tym narzędziem światopoglądowego sporu. Książka ukazuje te spory na przestrzeni dziejów, zgodnie z chronologią – od renesansowych dworów przez absolutystyczne pałace po mieszczańskie salony i rewolucyjny gabinety. Wszystko po to, by opowiedzieć o burzliwym kształtowaniu się tanecznej nowoczesności, a więc pokazać korzenie naszej wrażliwości tanecznej – zrozumieć choć w części, dlaczego dziś tańczymy w taki własnie sposób. Wojciech Klimczyk - socjolog z wykształcenia, z zamiłowania bliski kulturoznawstwa. Autor książek Erotyzm ponowoczesny (Universitas, 2008) i Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art, 2010). Wraz z dr Agatą Świerzowską zredagował antologię Music and Genocide (Peter Lang, 2015). Doktoryzował się na podstawie pracy Anthropology of Contemporary Dance Theatre. Dynamics of artistic practice. Autor artykułów publikowanych w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych. SPIS TREŚCI TOM I - DWORSKIE KROKI Podziękowania Wstęp Język badań Metoda Nowoczesność – nowożytność – średniowiecze Mieszczańskość – mobilizacja – sprawstwo Bezruch jako opór? I. Między dynamizmem jednostki a spokojem kosmosu. Włoskie traktaty o tańcu doby Quattrocenta Mechanizm dystynkcji Miejskie poruszenie Taniec w jesieni średniowiecza Humanizm a taniec „Naturalne” wyniesienie Dystyngowane uroczystości – święto ciała wspólnoty Kojąca harmonia Legion Księcia Pierwsze kroki nowożytnego agency II. Sny o harmonii w czasach zwątpienia. Narodziny baletu dworskiego we Francji Niepokoje renesansowej Francji Zaczyn francuskiej teorii tanecznej Moda na widowiska Towarzyskość uregulowana Geometryczna „harmonia” rozczłonkowanej wspólnoty Pisanie ruchu Huśtawka Montaigne'a Taniec w cieniu wojny III. Słońce, Cogito, Maszyna, Trzcina. Kinetyczny aspekt sporów o sprawstwo w czasach francuskiego absolutyzmu Demon ognia Richelieu – balet i propaganda Wschód tańczącego Słońca Mieszczanin (tańczącym) szlachcicem Taneczny monopol Cogito, Bóg i Maszyna W klatce menueta Panowanie Ładu Pascala wojna z rozrywkami Sprawstwo, Ład, karne ciało Spis ilustracji (Tom I) Indeks nazwisk (Tom I) TOM II – MIESZCZAŃSKIE GESTY IV. Od mummings do pantomimy. Taniec a początki nowoczesnego społeczeństwa mieszczańskiego w Anglii Pierwociny nowożytnego tańca angielskiego – mummings Kultura taneczna wczesnorenesansowej Anglii Król się bawi, król włada Radosna volta czasów dobrobytu Między kręgiem Tytanii a maską Prospera Spectacles of state Władczy podmiot Purytański bunt, purytański taniec? Roztańczona Restauracja Mieszczańskość, intymność, sensibility – od Locke'a do „Spectatora” Mieszczańska moda na taniec Taneczny senty-mentalizm – Shaftesbury i Weaver Energia pantomimy i „wiejskich tańców” Piękno ruchomej serpentyny Taniec (mieszczańskiej) indywidualności V. Akcja! Ballet d'action w kontekście francuskiego oświecenia Mnożnik oświecenia W stronę Cytery Życiolubny libertynizm, dynamiczny Leibniz Dynamizacja ciała scenicznego Dramatyzacja tańca na progu oświecenia Materia, zmysły, uczucia – oświeceniowa wizja człowieczeństwa Philosophes a taniec Wytańczyć namiętności – Listy o tańcu i baletach i ich pokłosie Mieszczanin żywiołowy według Diderota Niepokojąca charyzma kuzynka mistrza Rameau Polityka kinetyczna ballet d'action a taniec towarzyski W stronę Rewolucji VI. Jasne pląsy wolności, mroczne kroki terroru – kinesis Rewolucji Zew wolności, „choreografia” postępu Mieszczańskość Rewolucji Rousseau, kapłan Cnoty Prawodawca Spartańskie zabawy Jana Jakuba „Taniec” Sumienia czyli rozkosze samotnej przechadzki Energia ludu, sentymentalizm baletmistrza, świąteczny marsz Córka źle strzeżona, czyli sentymenty rewolucyjnej mieszczańskości Rewolucyjne mroki Zakończenie Bibliografia Spis ilustracji (Tom II) Indeks nazwisk (Tom II)

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.