Polski biedermeier – romantyzm udomowiony

PDFDrukujE-mail
Polski biedermeier – romantyzm udomowiony
red. Agnieszka Rosales-Rodriguez
Warszawa 2018
s. 396
oprawa twarda
Szczegóły produktu Red. Agnieszka Rosales-Rodriguez Książka, którą oddajemy do rąk czytelnika, jest pokłosiem wystawy Biedermeier, prezentowanej w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2017 r., i towarzyszącej jej międzynarodowej konferencji Polski biedermeier – romantyzm „udomowiony”, współorganizowanej przez Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i Muzeum Narodowe w Warszawie. Ekspozycja ukazywała tzw. sztukę mieszczańską w szerokim kontekście środkowoeuropejskim, naświetlając wiele kluczowych zagadnień ówczesnej kultury, lecz nie wyczerpując wszystkich jej wątków. Zadaniem sesji i niniejszej publikacji jest pogłębienie i wzbogacenie studiów nad biedermeierem z uwzględnieniem jego polskich adaptacji i aspektów, zjawisk regionalnych, związków polskich artystów i rzemieślników z niemieckimi i austriackimi ośrodkami sztuki, recepcji kul-tury mieszczańskiej przez „potomków Sarmatów” – ziemiaństwo. Fragment Wstępu Agnieszki Rosales-Rodriguez SPIS TREŚCI WSTĘP (Agnieszka Rosales Rodríguez) JACEK KUBIAK Biedermeier. Paradoksy pojęcia MIRELLA KURKOWSKA Biedermeier – specyfi ka polskiej adaptacji wzorca TADEUSZ CEGIELSKI Od biedermeieru do wiktorianizmu. Powieść i kultura przekładów jako źródła europejskiej kultury mieszczańskiej DOBROCHNA RATAJCZAKOWA Jak teatr „przemycił” do Polski biedermeier (1791–1830) MONIKA JANISZ Kostiumy w teatrach warszawskich w latach trzydziestych i czterdziestych XIX wieku EWA ORLIŃSKA-MIANOWSKA Biedermeier pod kołnierzem. Komentarze do fragmentów tekstów znalezionych podczas konserwacji ubioru z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie. Zawartość czasopism jako źródło wiedzy o kulturze mieszczańskiej MAŁGORZATA MOŻDŻYŃSKA-NAWOTKA A Rubens or a Chair, or a Novel, Perhaps? The Riddle of Fashion in the Biedermeier Period DOROTA MACKENZIE „Jak mi tu smutno, że nie mam komu się wyjęzyczyć…”. Chopinowskie koncerty kameralne w salonach biedermeieru jako przykład romantyzmu „udomowionego” JOANNA WOCH Meble polskie pierwszej połowy XIX wieku na tle rozwoju meblarstwa rosyjskiego, austriackiego i pruskiego PAWEŁ K. KRAWCZYK, ANNA OZAIST-PRZYBYŁA Biedermeier w Zgierzu i wybranych miastach fabrycznych Królestwa Polskiego 135 PIOTR GLEGOŁA Warszawscy tapicerzy okresu biedermeieru STANISŁAW STEFAN MIELESZKIEWICZALEKSANDRA J. KASPRZAK Huty szkła kryształowego w Królestwie Polskim w pierwszej połowie XIX wieku 193 WANDA ZAŁĘSKA Litofanie – modny gadżet czy sztuka? Biedermeier w świetle litofanii ANNA STRASZEWSKA Artyści polscy w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu w pierwszej połowie XIX wieku MIKOŁAJ GETKA-KENIG Academic Classicism and the Democratisation of Artistic Life in Warsaw,1815-1830 IZABELLA WIERCIŃSKA Mistrzowie polskiego portretu w miniaturze na tle zmieniającej się przestrzeni społeczno-kulturowej epoki biedermeieru: Stanisław Marszałkiewicz w Warszawie, Józef Sonntag w Krakowie i malarze lwowscy AGNIESZKA ROSALES RODRÍGUEZ Swojska natura. Biedermeierowski pejzaż a romantyczne mity ALEKSANDRA KRYPCZYK-DE BARRA „Filus me pinxit”. Uwagi na temat wizerunku matki artysty w malarstwie polskim ok. 1850 roku na podstawie Portretu Julianny Hadziewiczowej GERD-HELGE VOGEL Polnisches Biedermeier – domestizierte Romantik. Einige Gedanke und Vergleiche zwischen Beispielen deutscher und polnischer Malerei 307 EWA GWIAZDOWSKA Sztuka holenderska i flamandzka XVII wieku formalnym wzorcem dla twórczości pomorskiego patrioty Augusta Ludwiga Mosta (1807–1883) PIOTR ŁUKASZEWICZ Malarstwo biedermeieru na Śląsku ANNA KOZAK Związki nazarenizmu z biedermeierem KATARÍNA BEŇOVÁ La leçon de dessin – Female Art Education in the Biedermeier 367 PETR TOMÁŠEK Between Ideal and Politics: The attitude of Chancellor Metternich to Visual Art in Comparison with Joseph von Hormayr, his Political Oponent 381 Warszawa 2018, ISBN 978-83-66018-12-9, B5, s.393,il. cz.-b. 7, il. kolor. 102, okładka twarda Koedycja z Instytutem Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego Współpraca z Muzeum Narodowym w Warszawie

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.