Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy

PDFDrukujE-mail
Terry Barrett
Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy
Tłumaczenie Jakub Jedliński
Kraków 2014
s. 300+16 il.
oprawa miękka ze skrzydełkami
format: B5 (165x240)
seria : ARS VETUS ET NOVA
Szczegóły produktu Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy pozwala czytelnikom głębiej poznać najważniejsze koncepcje, zdobyć potrzebne umiejętności i wypracować podejście do dzieła sztuki konieczne do przeprowadzenia świadomej, przemyślanej i jasno sformułowanej krytyki fotografii. Ten treściwy tekst, w znacznym stopniu oparty na działaniach podstawowych dla krytyki, takich jak opis, interpretacja, ocena i analiza teoretyczna, zapewnia zrozumiały, szczegółowy model oraz słownictwo niezbędne do inteligentnego zaangażowania się w dialog krytyczny dotyczący fotografii. Terry Barrett wykłada na Wydziale Edukacji Sztuki i Historii Sztuki University of North Texas. Jest też emerytowanym profesorem Wydziału Edukacji Sztuki na Ohio State University i honorowym członkiem Wydziału Sztuki, który za zajęcia dotyczące fotografii, mediów, krytyki i estetyki przyznał mu nagrodę dla wyróżniających się wykładowców: Distinguished Teaching Award,. Terry Barett napisał takie książki, jak Making Art, Why is That Art?, Criticizing Art, Interpreting Art oraz Talking about Student Art, był także redaktorem antologii Lessons for Teaching Art Criticism. Pracował jako redaktor naczelny pisma „Studies in Art Education”, należy też do kilku rad programowych czasopism naukowych. Rozdziały i artykuły jego autorstwa na temat nauczania sztuki, krytyki i estetyki znalazły się w wielu antologiach i czasopismach naukowych. Był krytykiem wizytującym w Amsterdamskiej Academy of Art Education i w Center for Creative Photography w Tucson, prowadził gościnnie badania naukowe w Getty Educational Institute for the Arts w Los Angeles oraz w Center for Creative Photography w Tuscon, został zaproszony jako konsultant do Lincoln Center Institute w Nowym Jorku, prowadził gościnnie wykłady na University of Oregon i University of Arizona, był profesorem wizytującym, krytykiem, jurorem i wykładowcą w wielu amerykańskich i zagranicznych muzeach i uniwersytetach. W 2001 roku otrzymał wyróżnienie dla wykładowcy od Midwest Society for Photographic Education. S p i s t r e ś c i Przedmowa R o z d z i a ł p i e r w s z y O sztuce krytyki Definicja krytyki Źródła krytyki Rodzaje krytyki Wykształcenie krytyków Postawy wobec krytyki Relacje między krytykami i artystami Sztuka krytykowania krytyk Korzyści z krytyki R o z d z i a ł d r u g i Opis fotografii. Co widzę? Opis definiujący Opis wystawy Avedona: In the American West Opisywanie tematu zdjęć Opis formy Opis materiału Opis stylu Porównywanie i kontrastowanie Identyfikacja wewnętrznych i zewnętrznych źródeł informacji Opisywanie i interpretacja Opisywanie i ocena Znaczenie opisu dla czytelnika Zasady opisu fotografii R o z d z i a ł t r z e c i Interpretacja fotografii. Co to znaczy? Dwie przykładowe interpretacje O interpretacji Definicja interpretacji Obiekty interpretacji Twierdzenia i argumenty interpretacyjne Perspektywy interpretacyjne Trzy interpretacje fotografii Eleanor Inne strategie interpretacyjne Łączenie podejść interpretacyjnych „Właściwe” interpretacje Interpretacje i intencje artysty Interpretacja i odczucia Interpretacja, znaczenie i osobista wymowa Społeczność interpretatorów R o z d z i a ł c z w a r t y Rodzaje fotografii Kategorie fotografii Nowe kategorie Fotografia opisująca Fotografia objaśniająca Fotografia interpretująca Fotografia wartościująca etycznie Fotografia wartościująca estetycznie Fotografia teoretyczna R o z d z i a ł p i ą t y Fotografia i konteksty Kontekst wewnętrzny Kontekst oryginalny Kontekst zewnętrzny Konteksty zewnętrzne i konotacje Interpretacja pracy Barbary Kruger Untitled („Survieillance”) z uwzględnieniem informacji kontekstualnych Surveillance i konteksty wewnętrzny Surveillance i kontekst oryginalny Surveillance i kontekst zewnętrzny Untitled („Surveillance”) Barbary Kruger i kategorie Fotografie opisujące Fotografie wyjaśniające Fotografie interpretujące Fotografie wartościujące etycznie Fotografie wartościujące estetycznie Fotografie teoretyczne Proces interpretacji: podsumowanie R o z d z i a ł s z ó s t y Ocena fotografii. Czy to jest dobre? Przykłady wypowiedzi oceniających Ocena pozytywna Ocena negatywna Ocena sugerowana Oceny rozbieżne Ocena porównawcza Oceny i uzasadnienia Oceny i kryteria Różne kryteria Realizm Ekspresjonizm Formalizm Fotografia zaangażowana Inne kryteria Wybór kryterium Odmienne oceny Oceny są argumentami Rewizja oceny Oceny i preferencje Intencjonalizm i oceny Obiekty oceny Oceny fotografii Roberta Mapplethorpe’a Hilton Kramer i Grace Gluck o pracach Mapplethorpe’a Poglądy innych krytyków na prace Mapplethorpe’a Podsumowanie Zasady oceniania fotografii R o z d z i a ł s i ó d m y Teoria fotografii: Czy to jest sztuka? Czy to jest prawdziwe? Czy to jest etyczne? Teoria fotografii i praktyka Kwestie ontologiczne: czym jest fotografia? Zdjęcia cyfrowe i ontologia Zagadnienia epistemologiczne: czy fotografie są prawdziwe? Teoria realistyczna Teoria konwencjonalistyczna Prawda fotograficzna Zagadnienia estetyczne: czy fotografia jest sztuką? Modernizm i postmodernizm Zdjęcia cyfrowe i zagadnienia estetyczne Zainteresowania etyczne – czy fotografie są moralne Teoria marksistowska i fotografia etyczna Teoria feministyczna i fotografia etyczna Teoria wielokulturowości i fotografia etyczna Teoria Queer i fotografia etyczna Teoria postkolonialna i fotografia etyczna Podsumowanie R o z d z i a ł ó s m y Pisanie i mówienie o fotografii Pisanie o fotografii Obserwacja i robienie notatek Szkic i uważne pisanie Interpretacyjne teksty studentów Konstruowanie interpretacji wizualnych Tworzenie osobistego znaczenia Ocenianie fotografii Przedstawianie kryteriów Cztery oceny pracy Immediate Family autorstwa Sally Mann Teksty metakrytyczne Komentarz artysty Proces pisania Mówienie o fotografii Krytyka studyjna Rodzaje ustnej analizy krytycznej Przeprowadzenie udanej analizy krytycznej Zasady skutecznej analizy krytycznej Przypisy Bibliografia Indeks nazwisk

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.