Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu

PDFDrukujE-mail
Dariusz Galewski
Jezuici wobec tradycji średniowiecznej. Barokizacje kościołów w Kłodzku, Świdnicy, Jeleniej Górze i Żaganiu
Kraków 2012
s. 360
oprawa twarda
format B5


Seria ARS VETUS ET NOVA. Tom XXXVI
Szczegóły produktu Książka jest pierwszą próbą określenia stosunku jezuitów do sztuki średniowiecznej na obszarze Śląska, należącego w okresie nowożytnym do Prowincji czeskiej zakonu. Prezentuje realizacje artystyczne w czterech wymienionych ośrodkach w oparciu o dokumenty przechowywane w centralnym archiwum jezuitów w Rzymie oraz archiwalia kłodzkie znajdujące się w Krakowie, w większości do tej pory nie znane i nie publikowane. Pozwoliło to na szczegółową rekonstrukcję chronologii prac, ich fundatorów, a w niektórych wypadkach również autorów. Książka zawiera także pełny wykaz artystów zakonnych działających przy wymienionych ośrodkach i ich krótkie biografie. W wypadku kilku najwybitniejszych, takich jak Christoph Tausch, Johann Riedel czy Adam Thille, potwierdza dotychczasowe atrybucje i wskazuje nowe. Wprowadza do literatury przedmiotu bardzo interesujące wypowiedzi rektorów, zwłaszcza kolegium w Świdnicy, na temat dzieł sztuki, które wskazują na upodobania estetyczne fundatorów, a zwłaszcza na polemiczną wymowę ideową skierowaną do protestantów. Przedstawia także źródła inspiracji dla poszczególnych realizacji znajdujące się w Rzymie, Wiedniu i Pradze. Wskazuje przy tym na subtelny dialog z tradycją średniowieczną, którą jezuici starali się wykorzystać w celu legitymizacji swojej obecności w protestanckich miastach i przekonania innowierców do swoich racji, co nie zawsze kończyło się sukcesem. SPIS TREŚCI Wstęp. Stan badań 7 Rozdział I. Tło historyczne: Śląsk i hrabstwo kłodzkie w 2. połowie XVII i w 1. połowie XVIII wieku 27 Rozdział II. Stosunek do sztuki średniowiecznej w XVII i XVIII wieku w krajach monarchii habsburskiej 38 1. Przedstawienia kultowe 43 2. Architektura. Barokizacje kościołów gotyckich 52 3. Wybrane przykłady barokizacji na Śląsku i ich fundatorzy 63 Rozdział III. Jezuici wobec tradycji średniowiecznej 86 1. Przedstawienia kultowe 88 2. Architektura świątyń zakonnych 91 3. Barokizacje jezuickie w Europie Środkowej 94 Rozdział IV. Fundacje artystyczne śląskich jezuitów 105 1. Uwarunkowania ekonomiczne 105 2. Wydatki na realizacje artystyczne i rola fundatorów 110 3. Twórcy 118 a) artyści zakonni – koadiutorzy 118 b) artyści spoza zakonu 125 4. Rozwiązania formalne stosowane przez jezuitów 129 a) przekształcenia architektoniczne i wystrój rzeźbiarski 129 b) wystrój malarski 145 c) aranżacja wyposażenia i jego geneza 146 ołtarze główne – ołtarze boczne – ambony – konfesjonały – prospekty organowe – rzeźba – malarstwo d) najważniejsze motywy ikonograficzne 176 ołtarze główne – ołtarze boczne – wizerunki kultowe i relikwie – ambony i konfesjonały – prospekty organowe – pozostałe elementy wyposażenia Rozdział V. Podsumowanie i zakończenie 199 1. Jezuickie zespoły architektoniczne a problem inkulturacji w społeczeństwie protestanckim 199 2. Specyfika barokizacji śląskich i kłodzkich jezuitów na tle środkowoeuropejskim 203 Katalog 211 1. Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Kłodzku 211 2. Kościół pw. Panny Marii, Św. Stanisława i Św. Wacława w Świdnicy 219 3. Kościół pw. Św. Erazma i Św. Pankracego w Jeleniej Górze 226 4. Kościół pw. Św. Piotra i Św. Pawła w Żaganiu 229 Aneks 233 Bibliografia 237 Zusammenfassung 253 Spis ilustracji 259 Indeks topograficzno–rzeczowy 265 Indeks osób 273

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.