Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku

PDFDrukujE-mail
Aleksandra Grzemska
Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku
Toruń 2020
s. 424
oprawa twarda z obwolutą
Format:148 x 210 mm
seria: Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej
Szczegóły produktu Tematem monografii jest analiza wybranych autobiograficznych narracji autorstwa kobiet z perspektywy związków między matkami a córkami w kontekście relacji rodzinnych i artystycznych. Przedstawione badania dotyczą przede wszystkim tego, w jaki sposób relacje rodzinne wpływają na matczyną oraz córczyną twórczość literacką lub artystyczną i na odwrót – w jaki sposób życie artystyczne wpływa na relacje panujące w rodzinie. W ten sposób analizie poddane zostały te kategorie i problemy, które pojawiają się w literaturze jako skutek działania tych relacji. Celem przeprowadzanych rozpoznań było znalezienie i zinterpretowanie na zasadzie case studies tych duetów matek i córek, których teksty najlepiej odzwierciedlają charakterystyczny sposób tworzenia narracji o sobie i rodzinie. Wybrane utwory poddano analizie w kontekście m.in. takich kategorii, jak córectwo, etyka troski, uznanie, epigenetyka, wstyd, empatia, topologie choroby, żałoba. Zinterpretowano również te specyficzne teksty lub prace autobiograficzne, które nie wpisują się w sztywne ramy gatunkowe. Należą one do tej grupy projektów i/lub narracji, które podkreślają różnorodność estetyk oraz konwencji tego hybrydycznego gatunku, jakim jest autobiografia. Rozpoznania i teorie różnych dziedzin wiedzy akademickiej zostały wykorzystane jako narzędzia analityczne. Zaliczają się do nich chociażby teoria i interpretacja literatury, gender studies, antropologia kultury, badania nad pamięcią i materialnością, analizy socjologiczne, koncepcje psychologiczne i psychoanalityczne, a także hipotezy podejmujące kwestie wpływu zmian społeczno-politycznych na literaturę autobiograficzną. Wszystko to przyczyniło się do stworzeniu metodologii uwzględniającej specyfikę badanych tekstów, odpowiadającą przekształceniom współczesnej literatury autobiograficznej. SPIS TREŚCI: Dysponentki auto/biografii. Wprowadzenie / 7 Amalgamatyczne archiwa rodzinne / 9 Fantomy genealogii / 15 Zarys metodologiczny / 19 Apologie i rozrachunki / 25 Córectwo jako kategoria emocjonalna / 29 Antenatki i spadkobierczynie / 36 Egocentryczki czy altruistki? / 45 Wyrwan(i)e z codzienności / 67 Praktyki artystyczne w polu autobiograficznym / 79 Matka Polka Cielesna / 81 Potencjały e(ste)tyczne i performatywne / 91 Konfrontacje i sojusze / 103 Logika transkryptum i siła samo-rozkruszania / 115 „Żółć była mamy kodem” / 119 „Mama powtarzała, że cebula ratuje życie” / 123 Praktykowanie autobiografii przez Ewę Kuryluk / 127 Autoportret i autofotografia / 130 Autonarracja / 139 Autokomentarz / 149 Autoportret totalny Marii Anto i autobiograficzne narzędzia Zuzanny Janin / 155 Pseudonimowanie intymności / 158 Artystyczne światy paralelne / 175 Wspomnienia i projekcje / 186 Więzi i więzy krwi / 193 Uwikłane w relacje / 195 Genogram przechowuje się / 201 „[Matka] z nawyku wznosiła mury obronne wszędzie, gdzie tylko mogła” / 205 „Zabrałam ci twoją historię, mamo, twoją apokalipsę”/ 210 „[Matka] mówiła, mówiła, byle tylko mówić” / 223 (Bio)dziedziczenie (nie)doświadczeń / 229 Wstyd matek, wstyd za matki / 239 Wstyd, wina i empatia / 248 Wstyd w rodzinie i polityka / 255 Wstyd, wstręt i cielesność / 259 Topologie choroby / 265 Wypisy z epikryzy / 270 Laboratorium prywatnych konfiguracji / 290 Chore (na) rodziny / 304 Estetyki autobiograficznych hybryd / 329 Uznanie i dystans wobec rozedrgania / 334 Córczyne rewindykacje / 338 Przeciw nostalgii / 346 Dwie sceny z życia z matką / 353 Ramy zobowiązania / 359 Bibliografia / 363 Nota bibliograficzna / 387 Summary / 389 Indeks osobowy / 395

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.