Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy. Eksperymenty kuratorskie w publicznym koncercie pierwszych dekad XXI wieku

PDFDrukujE-mail
Monika Pasiecznik
Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy. Eksperymenty kuratorskie w publicznym koncercie pierwszych dekad XXI wieku
Toruń 2024
s. 381
oprawa twarda z obwolutą
Szczegóły produktu Koncert jako przestrzeń prezentacji dzieł muzycznych i sztuki wykonawczej na wzór wystaw muzealnych pozostaje jednym z najważniejszych kanałów rozpowszechniania, odbioru i kanonizacji nowej muzyki. Liczne w ostatnich latach eksperymenty z formą koncertu pokazują jednak, że ten wywodzący się z XIX wieku model muzycznej kreacji i recepcji nie satysfakcjonuje wielu artystów i odbiorców. Analizując wybrane projekty kuratorskie, autorka pracy bada, jak współcześni twórcy – muzycy, kompozytorzy, kuratorzy – zmieniają nie tylko formę koncertu, ale przede wszystkim jego funkcję: z miejsca prezentacji (arcy)dzieł i (re)produkcji kanonu w miejsce tworzenia krytycznej wiedzy i nowego doświadczenia. SPIS TREŚCI: Wstęp / 7 Część pierwsza Rozdział 1. Od rewolucji cyfrowej do zwrotu kuratorskiego. Przemiany w nowej muzyce w pierwszych dekadach XXI wieku / 29 1. Cyfrowi tubylcy muzyki / 29 2. Zwrot treściowo-estetyczny i konceptualny / 40 3. Nowa Dyscyplina / 43 4. Kryzys instytucji nowej muzyki / 50 5. Kryzys pojęcia nowej muzyki / 57 6. Zwrot kuratorski / 65 Rozdział 2. Od muzeum utworów muzycznych do wydarzenia dyskursywnego. Historyczny rozwój koncertu, jego krytyka i współczesne perspektywy / 79 1. Definicja koncertu / 79 2. Oddzielenie wykonawców od słuchaczy / 83 3. Pierwsze koncerty publiczne / 86 4. Wyimaginowane muzeum utworów muzycznych / 86 5. Uniwersalna rama do prezentacji arcydzieł / 91 6. Koncert jako urządzenie / 94 7. Koncert i hegemonia kulturowa / 98 8. W stronę wydarzenia dyskursywnego / 99 Część druga Rozdział 3. Eksperymenty z muzyką / 107 1. (Arcy)dzieło / 107 1.1. Torso / 126 1.2. Minor Music / 134 2. Programy / 146 2.1. Kurtág’s Ghosts i Liszt Inspections / 160 2.2. Série Rose / 178 Rozdział 4. Eksperymenty z publicznością /199 1. Interakcja, partycypacja, współdziałanie profesjonalistów z amatorami / 199 1.1. Time to Gather / 205 1.2. Maszyna koncertowa / 211 2. Koncerty domowe, prywatne, półprywatne i publiczne / 230 2.1. HouseMusik / 237 2.2. OurEars / 250 2.3. One to One / 256 3. Sposoby słuchania i rytuał koncertowy / 265 3.1. Sleep concerts / 281 3.2. L’école de la claque / 305 Rozdział 5. Eksperymenty z przestrzenią i czasem / 321 1. Miejsca koncertów i aranżacja przestrzeni / 321 1.1. Liquid Room / 332 1.2. Kunsthalle for Music / 344 2. Czas trwania i pora koncertów / 362 2.1. W Brzask / 370 2.2. The Long Now / 377 Zakończenie / 393 Bibliografia / 399 Summary / 431 Ilustracje i zdjęcia / 435 Indeks osób / 463

Opinie

Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.