Szczegóły produktu
Język umożliwia człowiekowi swoisty, właściwy tylko jemu sposób orientowania się w świecie. Buduje umysł, organizuje grupy społeczne, umożliwia interakcje między członkami grup i między grupami. Osnową książki jest właśnie poznawcza, grupotwórcza i interakcyjna rola języka.
SPIS TREŚCI:
CONTENTS ................................................................................................................................ 9
PRZEDMOWA .......................................................................................................................... 15
WSTĘP ........................................................................................................................................ 17
I. SOCJOLINGWISTYKA CZY SOCJOLOGIA JĘZYKA? ............................................... 21
1. Od lingwistyki strukturalnej do socjolingwistyki ..................................................... 24
1.1. Systemy językowe w systemie języka narodowego ............................................ 28
1.2. Od języków do aktów mowy ................................................................................ 33
1.3. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna ................................... 36
2. Od etnolingwistyki do socjologii języka ..................................................................... 42
2.1. Pojęcie „zachowania językowego” ....................................................................... 42
2.2. Język – myślenie – rzeczywistość. Teza Herdera i teoria Humboldta ............. 43
2.3. Etnolingwistyka. Hipoteza Sapira-Whorfa. Koncepcja Bernsteina ................ 47
2.3.1. Hipoteza Sapira-Whorfa ............................................................................ 47
2.3.2. Rozwinięte i ograniczone kody językowe. Teza B. Bernsteina .............. 49
2.4. Socjologia języka i przedmiot jej badań. Koncepcja Fishmana ....................... 54
2.4.1. Opisowa socjologia języka ......................................................................... 55
2.4.2. Historyczna socjologia języka ................................................................... 57
2.4.3. Stosowana socjologia języka ...................................................................... 58
3. Socjologia języka a socjolingwistyka ........................................................................... 59
II. POLSKA MYŚL SOCJOLINGWISTYCZNA .................................................................. 61
1. Opis i wyjaśnienie procesów społecznych i językowych .......................................... 66
1.1. Zjawiska społeczne jako tło dla interpretacji procesów językowych .............. 66
1.1.1. Postrzeganie zjawisk społecznych w badaniach
historycznojęzykowych ............................................................................. 66
1.1.2. Asymilacja a akomodacja zjawisk językowych w skali
makrospołecznej ......................................................................................... 67
1.1.3. Kontakty językowe – bilingwizm .............................................................. 68
Spis treści 6
1.1.4. Odmiany polszczyzny ................................................................................. 72
1.1.5. Dialektologia socjologizująca .................................................................... 73
1.1.6. Dialektologia miejska ................................................................................. 74
1.1.7. Badania nad socjolektami .......................................................................... 75
1.2. Język jako narzędzie do wyjaśniania zjawisk społecznych ............................... 77
1.2.1. W poszukiwaniu dziedzictwa kulturowego – etnolingwistyczne
badania nad folklorem ............................................................................... 77
1.2.2. Język jako forma myślenia – językowy obraz świata .............................. 79
1.2.3. Język a komunikacja społeczna ................................................................. 82
1.3. Język i zjawiska społeczne jako korelujące elementy komunikacji ................. 84
1.3.1. U początków polskiej socjolingwistyki .................................................... 84
1.3.2. Socjolingwistyka – metoda opisu języków i zachowań językowych .... 89
2. Postulowanie zachowań językowych ........................................................................... 93
2.1. Kultura słowa .......................................................................................................... 93
2.2. Polityka językowa – język jako narzędzie sterowania społecznego ................. 95
III. JĘZYK W UWARUNKOWANIACH SPOŁECZNYCH. SOCJOLEKTY ................. 99
1. Pojęcie socjolektu ........................................................................................................... 99
2. Socjolekty w kontaktach społecznych ....................................................................... 100
2.1. Socjolekty w społecznych układach komunikacyjnych .................................. 101
2.1.1. Wspólnota komunikatywna jako grupa społeczna ............................... 101
2.1.2. Język narodowy i jego funkcje ................................................................. 101
2.1.3. Odmiany języka narodowego. Dialekty i socjolekty ............................. 105
2.1.4. Style i ich rejestry ...................................................................................... 106
2.2. Socjolekty w obrębie języka narodowego ......................................................... 109
2.3. Socjolekty jako indeksy struktury społeczeństwa ........................................... 116
2.4. Grupotwórcze funkcje socjolektów ................................................................... 118
3. Lingwistyczne interpretacje socjolektalnych odmian języka ................................. 118
3.1. Klasyfikacje socjolektów ..................................................................................... 118
3.2. Terminy stosowane na oznaczenia socjolektów ............................................... 120
4. Socjolekty języka polskiego, ich struktura i funkcje ............................................... 123
4.1. Z historii polskich socjolektów .......................................................................... 123
4.2. Typologia socjolektalnych odmian polszczyzny .............................................. 126
4.2.1. Zawodowość a ekspresywność ................................................................ 127
4.2.2. Tajność ........................................................................................................ 134
4.3. Kreowanie obrazu rzeczywistości ...................................................................... 138
4.3.1. Świat w podstawowym zasobie leksykalnym polszczyzny
i w socjolektach ......................................................................................... 138
4.3.2. Człowiek w podstawowym zasobie leksykalnym polszczyzny
i w socjolektach ......................................................................................... 145
4.3.3. Wartościowanie rzeczywistości w podstawowym zasobie
leksykalnym polszczyzny i socjolektach ................................................ 152
Spis treści 7
4.4. Językowa struktura socjolektów ......................................................................... 169
4.4.1. Pojemność repertuarów językowych ...................................................... 169
4.4.2. Neologizm jako narzędzie w badaniu socjolektów ............................... 171
4.4.3. Struktura slangu, źródła leksyki slangowej ............................................ 177
4.5. Leksyka socjolektalna jako tworzywo dla polszczyzny potocznej
i języka ogólnego ................................................................................................. 202
IV. SPOŁECZNE UWARUNKOWANIA ZACHOWAŃ JĘZYKOWYCH .................... 207
1. Zachowania ponadjęzykowe i ich uwarunkowania. Z teorii interakcji ................ 207
1.1. Pojęcie interakcji .................................................................................................. 209
1.1.1. Zachowanie jako znak .............................................................................. 210
1.1.2. Warunki kreowania zachowań ................................................................ 211
1.1.3. Warunki odbioru zachowań .................................................................... 212
1.1.4. Sytuacja jako czynnik warunkujący zachowania .................................. 214
1.1.5. Intencja jako składnik procesu interakcji .............................................. 216
2. Zachowania językowe i ich uwarunkowania. Z teorii dyskursu ............................ 217
2.1. Między wolnością a koniecznością .................................................................... 217
2.2. W poszukiwaniu reguł dyskursu ....................................................................... 222
2.2.1. Społeczne uwarunkowania nadawcy ...................................................... 223
2.2.2. Społeczna pozycja odbiorcy ..................................................................... 225
2.2.3. Sytuacja użycia języka ............................................................................... 236
2.2.4. Cel wypowiedzi ......................................................................................... 242
2.3. Indywidualizacja zachowań jako czynnik wariancji językowych
przebiegów interakcyjnych ................................................................................. 261
3. Aplikacyjne aspekty teorii zachowań językowych ................................................... 264
3.1. Pojęcie sprawności komunikacyjnej .................................................................. 264
3.1.1. Sprawność komunikacyjna a możliwości nadawcy ............................. 264
3.1.2. Sprawność komunikacyjna a społeczna ranga odbiorców ................... 267
3.1.3. Sprawność komunikacyjna a sytuacja językowa ................................... 267
3.1.4. Sprawność komunikacyjna a cel wypowiedzi ........................................ 268
3.2. Minimalizacja systemu komunikacyjnego polszczyzny ................................. 270
3.2.1. O zasadach minimalizacji zasobu leksykalnego .................................... 273
3.2.2. O minimum gramatycznym .................................................................... 277
3.2.3. O minimalizacji językowych układów interakcyjnych ......................... 278
V. LOGOPEDIA W PERSPEKTYWIE INTERAKCYJNEJ. POSTĘPOWANIE
BADAWCZE A TERAPIA LOGOPEDYCZNA ................................................................. 281
1. O samodzielność logopedii. Kłopoty z interdyscyplinarnością ............................. 281
1.1. Logopedia – nauka o zaburzeniach mowy ....................................................... 282
1.2. Logopedia – nauka o mowie .............................................................................. 284
1.3. Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka
i zachowań językowych ...................................................................................... 285
Spis treści 8
1.4. Interdyscyplinarność a logopedia ...................................................................... 287
2. Interakcyjna perspektywa logopedii. Postępowanie badawcze .............................. 288
2.1. Struktura nauki .................................................................................................... 289
2.2. Logopedia – nauka stosowana ........................................................................... 291
2.3. Terapia logopedyczna – postępowanie budowane na dowodach .................. 292
3. Pole badań logopedii – fakt badawczy ...................................................................... 293
3.1. Wypowiedzi – ich znaczenie i struktura ........................................................... 294
3.2. Kompetencje językowe i komunikacyjne ......................................................... 295
3.3. Sprawności formacyjne – biologiczne czynności warunkujące język ........... 295
3.4. Zaburzenia mowy – konceptualne układy przyczyn, skutków
i możliwości naprawczych .................................................................................. 298
4. Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy ............................................................. 299
5. Założenie prognostyczne. Podstawy terapii logopedycznej .................................. 303
5.1. O istocie języka .................................................................................................... 303
5.2. Funkcje języka ...................................................................................................... 306
5.3. Procedury postępowania logopedycznego ....................................................... 307
6. Diagnozowanie logopedyczne .................................................................................... 308
6.1. Poznanie a język. Świat w języku jednostki ...................................................... 309
6.1.1. Intelektualizowanie i obiektywizacja doznań zmysłowych .................. 311
6.1.2. Porządkowanie wiedzy poprzez struktury języka. ............................... 312
6.1.3. Projektowanie działania w ramach struktur tekstowych ..................... 313
6.2. Sprawności poznawcze i ich realizacja .............................................................. 313
6.2.1. Sprawność leksykalna ............................................................................... 313
6.2.2. Sprawność semantyczna ........................................................................... 314
6.2.3. Sprawność narracyjna ............................................................................... 315
6.2.4. Opowiadanie i jego procedury ................................................................ 316
6.2.5. Opis i jego procedury ............................................................................... 317
6.3. Przekaz wiedzy – realizacja intencji .................................................................. 318
6.3.1. Intencje ....................................................................................................... 318
6.3.2. Czynności mówienia ................................................................................. 319
6.3.3. Sprawność dialogowa ................................................................................ 320
6.3.4. Językowa sprawność społeczna ............................................................... 321
SUMMARY .............................................................................................................................. 323
SKRÓTY ŹRÓDEŁ I KWALIFIKATORÓW ...................................................................... 327
BIBLIOGRAFIA ...................................................................................................................... 329
INDEKS NAZWISK ............................................................................................................... 35
Opinie
Brak jeszcze ocen - dodaj pierwszą.